۱۳۹۱ آبان ۱۹, جمعه

اوراق قرضه و اصولا بازار اعتبارات دولتی و تجاری -به قلم eximir

در ابتدا عرض کنم که بازار خرید فروش بدهی های تجاری و دولتی بزرگترین بازار از لحاظ حجم پولی و معاملات ساخته دست بشر است.بنابراین نوسانات این بازار تاثیر بسزایی در دیگر بازارها و همچنین تغییر انتظارات بازیگران کوچک و بزرگ آن دارد.
به چارت مقایسه Yield اوراق قرضه دولتی ایالات متحده ، نیوزیلند و استرالیا نگاه کنید.

همانطور که مشاهده می کنید نرخ بهره اوراق قرضه دولتی افزایش قابل ملاحظه ای داشته است در عین حال که نرخ خرید فروش اوراق که من اینجا نرخ اوراق 10 ساله ایالات متحده را بعنوان شاخص انتخاب کردم تغیرات چندانی ندارد.این بدان معنی است که در مجموع اوراق در بازار توسط خریداران عرضه نمی شود بلکه خریداران برای خرید ها جدید بهره بیشتری طلب می کنند که البته این بازار دو طبقه دارد که شامل بازار Primary و Secondary است که مطمئنم دوستان با این مفاهیم آشنایی دارند.
حال چگونه می توان تشخیص داد که تحلیل ما با واقعیت بازار منطبق است؟

به بازار اوراق CDS نگاه می کنیم در ضمیمه و مشاهده می کنید که نرخ ایندکس اوراق همه نزولی در مقایسه با ماهها یا هفته های اخیر است.پس بدیهی است نقدینگی ها ایمن تقاضا بشوند و بعنوان یکی محکم ترین و اخرین علایم برای اطمینان از تحلیل به ایندکس های بازار بورس نگاه میکنم و انتظارات بازار و روند را با احتمال بالایی نزدیک به واقعیت تصور خودمان حدس می زنیم و دست آخر به روند تحرکات بازار ارز مراجعه می کنیم که در جلسات بعدی دربراه نحوه تشخیص آن صحبت خواهم کرد.

حال اینکه اصولا عوامل موثر عرضه و تقاضای اوراق قرضه چیست؟
اولین عامل اینست که بازده سرمایه گزاری و سود در بازار های پر ریسک کمتر باشد یا اینکه سرمایه گزاران بسیار بزرگ Super Fund ها پول اضافه برای سرمایه گزاری داشته باشد مثل بانک های سرمایه گزاری و صندوق های بیمه و بازنشستگی.
همانطور که ملاحظه می کنید طیف تمایلات بسیار وسیع است ولی می توان با اندیکاتورهای جانبی که معرفی شد به انتظارات بازار پی ببریم.
مثلا وقتی که SuperFund ها پولدار می شوند این به این معنی است که وضعین اشتغال و دستمزدها بهبود پیدا کرده است که نماینده رونق اقتصادی است و وقتی اوراق قرضه بعنوان دارای امن تقاضا می شود در مسیر مقابل قرار داریم که حد اکثر Risk Aversion است.

کمابیش اوراق قرضه تجاری هم همین رفتار را تبعیت می کنند ولی در مراتب پایین تر البته با وابستگی های منطقه ای و اینکه در کدام اقتصاد فعال هستند.
در موقعتی که اوراق قرضه با تایم پائین تر یا Maturity date کوتاهتر تقاضای بیشتری می شوند در مجموع می توان گفت که بازار منتظر افزایش نرخ بهره است یا اصولا تغیرات در سیاست گزاری های پولی است ولی نزدیک تر شده نرخ بهره کوتاه مدت به بلند یا بنوعی کاهش Spread علامت وخامت اوضاع اقتصادی را دارد.

با مقایسه سطح زیر نمودار اوراق قرضه دو کشور می توان به یک دیدگاه کلی در مورد روند بلند بازار ارز این دو کشور و خصوصا دو کراس مستقیم بین دو کشور رسید


 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر