۱۳۹۱ آبان ۱۹, جمعه

انواع نرخ ارز در رابطه با تغييرات بازار

. نرخ ارز اسمي :
همان نرخ هايي كه در بازار جهت خريد و فروش ارز بر حسب نرخ اعلام شده در تاريخ معين مي باشد
به طوري كه نرز ارز انواع نرخهاي 2 به 2 ارز روزانه توسط بانك مركزي براي اطلاع عموم توسط بانكها ، صرافي ها نمايش داده مي شود كه البته معمولا بر نرخ ارز 5 ارز كليه بيشتر در بازارهاي مختلف به نمايش گذاشته مي شود.
2.نرخ ارزواقعي :
در حقيقت يك نرخ ارز تعديل شده است . به عبارتي براي اين كه بتوان تغييرات اقتصادي يك كشور را با كشوري كه ارز آن مورد سنجش قرار مي گيرد بررسي نمايم از نرخ ارز واقعي استفاده مي كنيم . به عبارت ديگر در نرخ ارز واقعي قيمت هاي نسبي 2 كشور مورد توجه قرار مي گيرد.
شاخص نرخ ارز در يك كشور ديگر/ شاخص نرخ ارز در يك كشور = نرخ ارز واقعي
با توجه به اين كه اكثر تحليل گران و اقتصاد دانان جهت تحليل مسائل ارزي نياز به نرخ ارز واقعي دارند لذا اين نرخ ارز واقعي چندان در محافل عمومي به نمايش گذاشته نميشود و صرفا براي تحليل موضوعات مورد استفاده قرار مي گيرد به طوري كه با استخراج نرخ هاي واقعي مي توان قدرت رقابتي يك كشور را در عرصه حياتي مورد استخراج قرار داد و همانطور كه در رابطه فوق مشاهده گرديد براي بدست آوردن نرخ ارز واقعي لازم هست شاخص قيمتها را در كشورهاي مورد نظر داشته باشيم تا از اين طريق بتوان اقدام به بررسي و تحليل وضعيت اقتصادي كشور در رابطه با تجارت جهاني پرداخت.

3.نرخ ارز موثر :
نرخ ارز موثر در حقيقت ميانگين وزني نرخ هاي ارز واقعي است. با توجه به اين كه در هر كشوري برخي از انواع مهم ارز در مبادلات اقتصادي نقش كليدي را ايفا مي كند لذا بر اساس اهميت و جايگاه هريك از ارزها و سهم آنها در مبادلات اقتصادي وزني را يا ضريب اهميت را براي هريك از آنها به نسبت تاثير گذاري آن ارز در تجارت خارجي داده مي شود .

بر اساس اندیکس تعریف شده سایت markit ضرایب موثر بر نرخ فعال به شرح تصویر پیوستی هست 

 

 
 
 خلاصه جدول اشاره میکنه که ارزش ارزی همانند دلار استرالیا 33 درصد به ین 24 درصد به یورو 22 درصد به امریکا نه درصد نیوزلند و نه درصد به پوند بستگی داره (این به نوعی مفهموم همبستگی هم هست )
این سایت بیس رو جفت ارز والد درنظر میگره درحالی که میشه بیس رو تغییر داد
یعنی به این صورت
aud index= audjpy*33.36+audusd*22.43+audnzd*9.80+gbpaud*9.49
درحالی که میشه شاخص رو حول دلار هم حساب کرد و از تفاوت های اون به یک سری تغییرات پیشرو دسترسی داشت
aud index= usdjpy*33.36+audusd*22.43+nzdusd*9.80+gbpusd*9.49
این جدول هم که بر اساس تعاریف سال 2006 بنا نهاده شده میزان همبستگی بین اندیکس ارزها و سهام و کالا ها رو نشون میده 
 
 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر