آنچه براي پيشبيني آينده اقتصاد نياز داريم نمايههاي تقدمي و جلو رونده
(leading indicators) هستند كه علامت ميدهند چه وقت چرخهاي اقتصادي سرعت
ميگيرند.
هفتهنامه تايم شواهد واقعي خبردهنده رونق را در 10 نمايه زير خلاصه كرده
است كه كمك ميكند بفهميم چه وقت اوضاع در حال بهتر شدن است.
1 - فروش املاك و مستغلات
هرگونه جان گرفتن و رونق يافتن بازار مسكن، نشانهاي خواهد بود كه اوضاع اقتصادي رو به بهبود و اصلاح است.
2 - مشاغل
شركتها معمولا قبل از تعديل نيروي كار اقدام به كاهش ساعات كار ميكنند
ميتوان پيشبيني كرد تعداد اخراجهاي بيشتري در راه است. با دقت در آمار
منتشره وزارت كار براي شاخص ميانگين ساعات كار هفتگي، كه اگر طي دوره دو يا
سه ماهه به حد ثبات برسد و پس از آن ذره ذره بالا رود نشانهاي زودهنگام
از بهبود يافتن شرايط اقتصادي خواهد بود.
3 - مشاغل (دوباره)
بهبود يافتن شرايط اشتغال اهميت بسيار زيادي دارد، بنابراين دومين نمايه
مرتبط با شغل كه اقتصاددانان زيرنظر دارند را نيز معرفي ميكنيم: ميزان
اشتغال موقتي ماهانه. برنارد باموهل اقتصاددان ارشد در گروه چشمانداز
اقتصادي ميگويد:« شركتها هميشه ميتوانند از كاركنان خود بخواهند مدت
زمان اندكي بيشتري كار كنند. اما وقتي آنها شروع به استخدام نيروي جديد
ميكنند معلوم است كه دارد اتفاقي ميافتد و استخدام موقت نوعا پيش از
استخدام دايمي اتفاق ميافتد.»
هر زمان تغييرات اين شاخص مثبت شود ميتوان مطمئن بود كه زمانهاي بهتري در
راه است. تغييرات اين شاخص را نيز ميتوان در آمار منتشره وزارت كار
رديابي كرد.
4 - فروش خودرو
خودرو يكي از بزرگترين اقلامي است كه مصرفكنندگان ميخرند هر زمان كه
احساس خوب و خوشبينانهاي به آنها بازميگردد. هر زمان فروش خودروهاي جديد
به ثبات برسد – در هر سطحي كه باشد- و سپس شروع به بالاتر رفتن نمايد،
نشانهاي روشن از خلق و خوي مصرفكنندگان خواهد بود كه در مجموع دو سوم
اقتصاد را تشكيل ميدهند. جيمز اسميت، اقتصاددان ارشد موسسه مديريت مالي
پارسك ميگويد: «اين فقط ترس و نگراني است كه مصرفكنندگان را عقب نگه
داشته است. آنها پول دارند – ارزش و
محصولات در دسترس، بسيار جذاب و با قيمتهاي مناسب هستند.» فقط كافي است
آنها احساس بهتري درباره اقتصاد و آينده مالي خويش پيدا كنند.
5 - آمار خردهفروشي
هر زمان اين شاخص تغيير جهت دهد نشانه مثبتي خواهد بود، اما نكته مهمتر اين
است كه هر گونه جابهجايي از فروشگاههاي تخفيفدار مثل والمارت يا دلار
جنرال به سمت فروشگاههاي با اقلام ويژه و گران قيمت مثل نوردسترام يا ساكس
اتفاق بيفتد. ريچارد مودي اقتصاددان ارشد در بنگاه مالي ميشن رزيدنشال در
تگزاس ميگويد: «اين نشانه شروع احساس خوب پيداكردن مصرفكنندگان درباره
اقتصاد به طور كلي و وضعيت مالي خودشان خواهد بود.» پس كافي است آمار
خردهفروشي ماهانه را دنبال كنيد و نيز گزارشهاي مالي ماهانه وال مارت را
با نوردسترام مقايسه كنيد و اينكه كدام يك بهتر يا بدتر از سطح مورد انتظار
عمل كرده است. در يكي دو سال گذشته وال مارت وضع بهتري داشته است. پس به
اين جابهجاييها در اقلام خرده فروشي در ماههاي آينده توجه داشته باشيد.
6 - تفاوت نرخ بهره
به تفاوت بين نرخ بهره اوراق قرضه 10 ساله خزانهداري، با نرخ اوراق قرضه 10 ساله شرکتها،
نگاه كنيد.
از لحاظ تاريخي تفاوت زياد نرخهاي بهره بين اوراق بهادار نشاندهنده اين
است كه وامگيرندگان- به غير از خود دولت آمريكا- در بهدست آوردن منابع
مالي دچار مشكل هستند. هر زمان تفاوت نرخ اعتبار بين طيف كاهش يابد، نشانه
اين خواهد بود كه پول مجددا به جريان افتاده، كه يك تحول بسيار اساسي است.
7 - نماگر مصرف ماكاروني
ماكاروني غذايي ارزان و در اصطلاح اقتصادي كالاي پست محسوب ميشود.
وقتي فروش ماكاروني رو به كاهش گذارد، خواهيم دانست كه اوضاع اقتصادي رو
به بهتر شدن است. يك روش رديابي روند اين متغير، نگاه به عملكرد مالي
شركتهاي توليدكننده ماكاروني است. به طور مثال قيمت سهام شركت AIPC
بزرگترين توليدكننده ماكاروني در آمريكاي شمالي است هر زمان چرخه كسبوكار ماكاروني سرپاييني رود، ميتواند نشانهاي از فرارسيدن زمانهاي بهتر براي بقيه كسب و كارها باشد.
سایر:
8 - نماگر استفاده از مقوا
آلن گريناسپن علاقه عجيبي به رديابي قيمت
چسب مقوا داشت. ايده چنين كاري روشن است: چسب مقوا از تركيبات اصلي در ساخت
مقوا است كه به عنوان ابزار بستهبندي براي حملونقل تقريبا همه چيز
استفاده ميشود. وقتي قيمت چسب مقوا بالا ميرود، به اين معنا است كه تقاضا
براي بستهبندي افزايش يافته است و زماني اين اتفاق ميافتد كه مردم در
حال خريد اجناس باشند و در مقابل نشانه يك اقتصاد سالم است. تقاضاي يك نوع
از اين مقوا مدتي قبل بالا رفت: مجرمان مالي مثل برني مدوف براي پوشاندن
پنجره خودروي خود در مسير رفتن به دادگاه از آن استفاده كردند. اما بازار
مقوا در شرايط وحشتناك رو به افتي است. قيمت مواد خام مورد استفاده براي
ساختن جعبههاي مقوايي سقوط آزاد كرده و از 115دلار در ماه سپتامبر به
25دلار در هر تن رسيده است. وقتي قيمت مقوا بالا رود، يعني اينكه مردم
مجددا در حال خريد هستند. رديابي وضعيت چسب كارتن كار آساني نيست. پيشنهاد
ميشود به عنوان يك متغير جانشين، به قيمت سهام شركتهاي توليدكننده اصلي
مقوا نگاه كنيد. سهام اين شركتها قبل از شروع بحران كاهش يافت و قبل از
شروع رونق اقتصادي ميتواند بالا رود.
9 - چربزباني طلبكاران
تصور
اينكه يك دلال جمعكننده اقساط، آدم مهرباني باشد سخت است؛ خصوصا وقتي كه
با دريافت نرخ بهره 18درصد يا بيشتر براي سالهاي متوالي، چاق و چله و
فارغالبال شده است. اما در شرايط نگرانكننده فعلي، شركتهاي صادركننده
كارتهاي اعتباري، ناگهان نسبت به بدهكاران مستاصل بسيار مهربان شدهاند.
شركتهاي بزرگ اعتباري، حقالزحمه خود را كاهش دادند، بدهيها را قسطبندي
مجدد كردند و حتي با مبالغ بسيار پاييني طلبهايشان را تسويه ميكنند. آنها
آدم خوبي نشدهاند بلكه به خاطر موج ادامهدار نكولها و ورشكستگي مشتريان
خود جرات چنين كاري را پيدا كردند و ميخواهند تا حداكثر ممكن همين حالا
مطالباتشان را وصول كنند – قبل از اينكه ساير طلبكاران مشتريانشان سر
برسند و مشتري را با جيب خالي تنها بگذارند. پس هر وقت ديديد شركتهاي كارت
اعتباري با مشتري چك و چانه نميزنند، بدانيد كه اقتصاد به سمت رونق حركت
ميكند.
10 - فروش بليت سينما
هاليوود اغلب فيلمهايي توليد ميكند
كه چند گام عقبتر از زمان هستند؛ به اين معنا كه با يك ساله شدن ركود
تقريبا قطعي است كه در سال 2009 شاهد فيلمهايي مثل اين باشيم كه يك تاجر
زن به مناطق روستايي نقل مكان ميكند و زندگي ساده در روستا را كشف خواهد
كرد. اما اگر فيلمنامهنويسان هاليوود عقبتر از اوضاع اقتصادي هستند،
سينماروها به صورت گروهي جلوتر از وضع اقتصاد حركت ميكنند. بنابراين تعداد
بليتهاي فروخته شده در سال گذشته 4درصد كاهش يافت، چون علاقهمندان به
تماشاي فيلم به اين نتيجه رسيدند كه با اوضاع مالي نامناسب بهتر است
فيلمها را در منزل تماشا كنند. پس به معكوس شدن اين روند نگاه كنيد. اگر
فروش بليت سينما به صورت پيوسته بالا رود (در ماه ژانويه موقتا اندكي بالا
رفت) ميتوان نتيجه گرفت كه تعدادي فيلم باارزش روي پردهها است يا اينكه
احيانا اوضاع اقتصادي بهتر شده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر